Wat

Develops is een design thinkingbureau dat ondernemers bijstaat bij ideegeneratie en visieontwikkeling. Design Thinking is een denkmodel, een toolkit met vele interventie- en beslismethoden om samen met de opdrachtgever, experts, belanghebbenden en gebruikers creatieve en realistische input te leveren in voorbereiding op een visie, en de ontwikkeling van een product of dienst.


Waarom

Waarom is Design Thinking effectief?

Vragen stellen en ontwikkeling staat centraal in Design Thinking. Kernvragen zijn cruciaal bij het formuleren van een projectdoel. Wat is het hogere doel, de purpose? Wat kan het product of de dienst toevoegen, wat draagt het bij? Wat is het maatschappelijk, sociaal, ecologisch, economisch of holistisch doel? Hoe lokaliseren we ontbrekende informatie? Wie brengt de nodige expertise in? Voor wie is het product, de dienst, de app geschikt? Hoe betrekken we de eindgebruiker?

Wat. Waarom. Hoe. Wie. Waar. Een ontwikkeltraject begint altijd met bevragen. Het stelt de status quo ter discussie. We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt, zoals Einstein al zei.


Hoe

Hoe organiseren we Design Thinking? Ontwerpers en ontwikkelaars werken vanzelf langs een denkraam, een model, een checklist van informatie en gegevens die van belang zijn bij zowel grote als kleine projecten. Het Double Diamond model geeft opdrachtgevers, makers, gebruikers en belanghebbenden inzage in dat denkraam, dat model en die checklist bij besluitvorming en keuzes en laat iedereen op dezelfde wijze, met dezelfde gegevens nadenken en onderzoeken voorafgaand aan het ontwerpen of ontwikkelen.

Het model is geschikt voor een bedrijf, een businessmodel, een product, een dienst, een app. Dankzij de iteratie wordt de gebruiker opnieuw langs dezelfde stappen gevoerd met steeds toegenomen kennis en kunde waardoor het een lerend proces wordt. Ideeƫn, prototypen en resultaten worden hierdoor zorgvuldig ontwikkeld, bijgestuurd en getest.


Wie

Mijn naam is Sandra van Vliet, ik ben een ervaren en betrokken design thinker, communicatie- en merkstrateeg. Ik werkte bij denktanks, commerciƫle bureaus en (eigen) bedrijven aan fondsenwerving, concept- en productontwikkeling en ideegeneratie.

Na mijn opleiding tot productontwerper (HKU) en in communicatie-, design- en brandmanager (InHolland, NIMA-PR) werkte ik voor het Nederlands Vormgevingsinstituut, DutchDFA, BNO, OPA, De Haagse Hogeschool en bij communicatie- en designbureaus Keja Donia Design en BIKKER Euro rscg voor opdrachtgevers als Unilever, C1000 en Vrumona. Met drie partners ontwikkelde ik mangosnoep in Mali. Ik leidde voor Kennisland het stimuleringsfonds Digitale Pioniers, richtte voor Cultuurfabriek, Vestia en gemeente Den Haag het Haags Medialab op, en aan de Willem de Kooning academie was ik onderzoeksdocent Service design.


Waar

  • Bel of voor een kennismaking
Develops
Sint Jansstraat 35
1012HG Amsterdam Google Maps

0626122967