Wat

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een denkmodel, een toolkit met vele interventie- en beslismethoden, om in samenspraak met opdrachtgever, experts en belanghebbenden en gebruikers creatieve en realistische input te leveren in voorbereiding op een ontwerp of ontwikkeling van een product of dienst.


Waarom

Waarom is Design Thinking effectief?

Vragen stellen en leren staat centraal in Design Thinking. Kernvragen zijn cruciaal bij het formuleren van een projectdoel. Wat is het hogere doel, de purpose? Wat kan het product of de dienst toevoegen, wat draagt het bij? Wat is het maatschappelijk, sociaal, ecologisch, economisch of holistisch doel? Hoe lokaliseren we ontbrekende informatie? Wie brengt de nodige expertise in? Voor wie is het product, de dienst, de app geschikt? Hoe betrekken we de eindgebruiker?

Wat. Waarom. Hoe. Wie. Waar.

Een ontwikkeltraject begint altijd met bevragen. Het stelt de status quo ter discussie. We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt, zoals Einstein zei.


Hoe

Hoe organiseren we Design Thinking?

Ontwerpers en ontwikkelaars werken vanzelf langs een denkraam, een model, een checklist van informatie en gegevens die van belang zijn bij zowel grote als kleine projecten.

Het Double Diamond model geeft opdrachtgevers, makers, gebruikers en belanghebbenden inzage in de besluitvorming en keuzes, laat iedereen op dezelfde wijze, met dezelfde gegevens nadenken en onderzoeken voorafgaand aan het ontwerpen of ontwikkelen.

Wat is de uitdaging? Vanuit welke blik of aanname kijken we naar het vraagstuk? Welk onderzoek is beschikbaar? Welk eerste idee kan getoetst worden? Welke bijsturing is nodig?

Het model is geschikt voor een bedrijf, een businessmodel, een product, een dienst, een app. en kan steeds als checklist worden gevolgd, en dankzij de iteratie worden de idee├źn, prototypen en resultaten ontwikkelt, getest en bijgestuurd.


Wie

Mijn naam is Sandra van Vliet. Ik denk graag mee over vraagstukken en interesseer me voor stedelijke ontwikkeling, mode, circulariteit, architectuur, onderwijs, media, cultuur en digitalisering.

Na mijn opleiding tot productontwerper aan de HKU en in communicatie, design management en branding aan de HEO InHolland werkte ik voor het Vormgevingsinstituut, DutchDFA, BNO, OPA, Haagse Hogeschool en bij communicatie- en designbureaus voor opdrachtgevers als Unilever, C1000 en Vrumona. Met drie partners ontwikkelde ik mangosnoep in Mali. Ik was onderzoeksdocent Service design aan de Willem de Kooning, leidde voor Kennisland het stimuleringsfonds Digitale Pioniers en richtte voor Cultuurfabriek en Vestia het Haags Medialab op.

Voor wie?

Design thinking bied ik aan voor startups, doorstarters, denktanks, onderwijsinstellingen, MKB-ers, beleidsmakers en multinationals.


Waar

  • Bel of voor een kennismaking
Develops
Stationsplein 80
2011 LM Haarlem Google Maps

0626122967