Wat

Design Thinking biedt een nieuwe aanpak van vraagstukken. Het gebruikt methoden die resulteren in creatieve en innovatieve oplossingen, voor bedrijfsvraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Het benut linker- en rechterhersenhelftdenken tegelijkertijd waardoor niet alleen op economische gronden keuzes worden gemaakt. Juist de meervoudige benadering levert innovatie en doorbraken op.

Design Thinking is een beproefde methode die nieuwe initiatieven als startups, spin offs, joint ventures en (maatschappelijke) innovatieprojecten oplossingen biedt. Holistisch, creatief, empathisch, met focus op de eindgebruiker. Het opent nieuwe wegen naar nieuwe mogelijkheden.

Waarom

  1. ‘Designdenken is bedrijfsstrategie geworden’

    Financieel Dagblad, Gerben van der Marel, 9 januari 2016

    “Door alle digitale disruptie wordt de urgentie van innovatie meer dan ooit gevoeld. Het belang van de ervaring van de eindgebruiker, waar ontwerpers altijd mee bezig zijn, wordt eindelijk erkend.

    Het zogenoemde designdenken bestaat al langer. In het huidige digitale tijdperk staan grote traditionele ondernemingen steeds meer onder druk. Bedrijven als Uber en Airbnb, bij wie creatief denken in de genen zit, ontwrichten markten. Met digitale transformatie hoog op de agenda verovert het design denken nu ook een belangrijke plek in de bestuurskamers van traditionele bedrijven.

    In het design denken draait het niet meer alleen om het mooie ontwerp van een product, een app of de website. Bij design denken maken designbeginselen als het centraal stellen van de eindgebruiker en gebruiksgemak in de hele organisatie een opmars. Designers zijn gericht op het grotere probleem, ze omarmen abstracte uitdagingen en onzekerheden. Door het aanwakkeren van de verbeelding ontstaan nieuwe ideeën en innovatie, zo is de gedachte. Managers wordt geleerd continu productverbeteringen door te voeren op basis van feedback van eindgebruikers."

Hoe

Design Thinking volgt het Double Diamond model waarin gestart wordt met het definiëren van de vraag. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is het niet altijd. Formuleren van de uitdaging - the challenge - is stap 1.

De volgende stap is onderzoeken wat beschikbaar is aan informatie en data, en eventueel aanvullen. Vervolgens gebruiken we al die informatie om tot nieuwe ideeën te komen en daaruit keuzes te maken en deze te testen. Eventueel herhalen we deze stappen. Idealiter maken we de organisatie vaardig in het herkennen van het proces waarmee de organisatie lerend wordt.

Design Thinking is daarmee voor vele toepassingen effectief inzetbaar. Het verbindt diverse disciplines binnen de organisatie en stelt samenwerken voorop voor coherentie profilering en communicatie naar de klant en gebruiker. Develops ondersteunt daarbij in het realiseren van..

  1. ...project leiding en strategie ...

    Develops leidt het project en/of het proces van creatieve en strategische ontwikkeling voor commerciële en culturele bedrijven; een communicatiestrategie, merkontwikkeling of corporate identity, voor onder meer

  • BNO
  • DutchDFA
  • Medialab (Vestia, Gemeente Den Haag, Cultuurfabriek)

  1. ...(ontwerpend) onderzoek...

    Develops benadert van nature zaken analytisch, is nieuwsgierig en onderzoekt graag ontwerpend voor o.a.

  • eSociety Instituut (Lectoraat Haagse Hogeschool)
  • A Day of

  1. ...product en dienst ontwikkeling...

      Develops creëert, al dan niet in cocreatie, concepten en ideeën voor producten en diensten voor o.m.

    • HART
    • Mangogos


Wie

Nu ruim 20 jaar adviseer en ondersteun ik - Sandra van Vliet - profit en non-profit organisaties en overheden bij het ontwikkelen, financieren en realiseren van digitale en crossmediale projecten voor creatieve, culturele, educatieve en sociaal-maatschappelijke organisaties.

Ik ben op mijn best in de eerste fase van een project als het perspectief regelmatig wijzigt door nieuwe kennis, middelen en informatie en gestaag overgaat in de realisatiefase waarin ideeën werkelijkheid worden.

Ik word enthousiast van het aanpakken, analyseren en oplossen van een complex ontwerpgerelateerd vraagstuk en breng kwaliteiten in als creativiteit, theoretische methoden en een ondernemende, innovatieve geest. Ik werk graag samen in projectteams met uiteenlopende zakelijke en creatieve expertise, ook uit mijn eigen brede netwerk.

  1. Referenties

Josta de Hoog, Research Fellow Wetenschappelijke Raad Regeringsbeleid (WRR);

“In de tijd dat Sandra projectleider was van het Digitale Pionier programma bij Kennisland, was ik een van de 'digitale pioniers'. Haar vragen tijdens de selectieperiode waren scherp en to the point en haar professionele ondersteuning van het project was uitstekend. Door haar inspiratie en professionele begeleiding, hielp ze veel van de projecten van de Pioniers een geheel nieuw level te bereiken. Sandra is zeer oplossingsgericht en creatief en haar sprankelende persoonlijkheid maakt het zeer prettig werken met haar. "

Hans Brouwer, Directeur HART Haarlem;

“Sandra van Vliet heeft mij geadviseerd op het terrein van fonds- en sponsorwerving voor HART. Zij heeft hiervoor een aantal voorstellen ontwikkeld waarbij zij in staat bleek om de creatieve kracht van Hart te koppelen aan relevante vraagstukken in de profit en non-profit sector. Dankzij deze creatieve denkkracht van Sandra zal HART in de toekomst met deze proposities beter in staat zijn om nieuwe geldstromen aan te boren voor haar activiteiten."

Geertje van Achterberg, Service Design student Willem de Kooning Rotterdam;

"Sandra is een bevlogen en ervaren docent. Ze leerde mij anders denken en werken als ontwerper - hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van doelgroep en opdrachtgever, hoe je een onderzoek efficiënt inricht en van daaruit een goede service design strategie ontwerpt. Naast het aanleren van onderzoekstechnieken en methodes, het aanreiken van relevante ontwerptheorie en het opzetten van actuele ontwerpcases is ze ook in staat om je als student het gevoel te geven dat je mag experimenteren en dwalen, dat prototypen echt niet moeilijk is en je binnen het vakgebied de ruimte kunt nemen om je eigen voorkeuren en expertise in te zetten. Ze creëert daarmee een leeromgeving die stimuleert om onderzoekend maar tegelijkertijd agile te werken, waardoor mijn eindontwerpen conceptueel sterker werden en ook interessant voor de wereld buiten de academie."

Karin Langeveld, Eigenaar Trapped in Suburbia, Experience design

“Sandra is een prettig persoon om mee samen te werken, gedreven, positief vernieuwend en vakkundig. Met haar oneindig enthousiasme weet ze teams te inspireren, motiveren en verbinden. Ze is een snelle schakelaar, goede organisator en zeer oplossingsgericht. Een plezier om mee te werken! "


Waar

  • Bel of voor een kennismaking
Develops
Jacobijnestraat 6
2011 TH Haarlem Google Maps

06 26 122 967