Wat

Bent u op zoek naar een methode om nieuwe diensten, producten en kansen te creëren, maak dan kennis met Design Thinking.

Design Thinking gebruikt methoden die resulteren in creatieve en innovatieve oplossingen, voor bedrijfsvraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Het benut linker- en rechterhersenhelftdenken waardoor niet alleen op economische gronden keuzes worden gemaakt. Juist de meervoudige benadering levert innovatie en doorbraken op.

Design Thinking is een beproefde methode die nieuwe initiatieven als startups, spin offs, joint ventures en (maatschappelijke) innovatieprojecten oplossingen biedt. Holistisch, creatief, empathisch, met focus op de eindgebruiker. Het opent wegen naar nieuwe mogelijkheden.

Waarom

  1. ‘Designdenken is bedrijfsstrategie geworden’

    Financieel Dagblad, Gerben van der Marel, 9 januari 2016

    “Door alle digitale disruptie wordt de urgentie van innovatie meer dan ooit gevoeld. Het belang van de ervaring van de eindgebruiker, waar ontwerpers altijd mee bezig zijn, wordt eindelijk erkend.

    Het zogenoemde designdenken bestaat al langer. In het huidige digitale tijdperk staan grote traditionele ondernemingen steeds meer onder druk. Bedrijven als Uber en Airbnb, bij wie creatief denken in de genen zit, ontwrichten markten. Met digitale transformatie hoog op de agenda verovert het design denken nu ook een belangrijke plek in de bestuurskamers van traditionele bedrijven.

    In het design denken draait het niet meer alleen om het mooie ontwerp van een product, een app of de website. Bij design denken maken designbeginselen als het centraal stellen van de eindgebruiker en gebruiksgemak in de hele organisatie een opmars. Designers zijn gericht op het grotere probleem, ze omarmen abstracte uitdagingen en onzekerheden. Door het aanwakkeren van de verbeelding ontstaan nieuwe ideeën en innovatie, zo is de gedachte. Managers wordt (aan de hand daarvan) geleerd continu productverbeteringen door te voeren op basis van feedback van eindgebruikers."

Hoe

Design Thinking volgt het Double Diamond model dat leidt tot specifieke oplossingen. Hierin wordt gestart met het definiëren van de vraag, de challenge.

FRAME. Een goed geformuleerde vraag is een half opgelost probleem. RESEARCH. De volgende stap is onderzoeken wat beschikbaar is aan informatie, bevindingen en data, en dat eventueel aanvullen. IDEATION. Vervolgens gebruiken we die informatie om tot nieuwe ideeën te komen. PROTOTYPE TEST. Daaruit volgen keuzes die getest kunnen worden, bijvoorbeeld aan de hand van prototypen. Indien nodig wordt het proces op onderdelen herhaald voor versterking. Idealiter maken we de organisatie vaardig in het herkennen en toepassen van het proces waarmee deze lerend wordt.

Design Thinking is daarmee voor vele toepassingen effectief inzetbaar. Het verbindt diverse disciplines binnen de organisatie en stelt samenwerken voorop voor productontwikkeling, klantbenadering, coherentie in profilering en crossmediale communicatie.

Develops ondersteunt daarbij in

  1. project leiding en strategie

  • BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers)
  • Digitale Pioniers (Kennisland)
  • O-P-A, Ontwerp Platform Arnhem
  • Nederlands Vormgevingsinstituut (New Media, Design & Age, Design & Industry)
  • Medialab (Vestia, Gemeente Den Haag, Cultuurfabriek)

  1. ontwerpend onderzoek
  • Tuinwijk-Zuid
  • Vriendschapstoolkit
  • Willem de Kooning Academie (Research Lecturer Service Design)
  • Innovatie Anders, eSociety Instituut (Zenc en Lectoraat Haagse Hogeschool)

  1. product en dienst ontwikkeling
    • HART (Gemeente Haarlem)
    • eParticipatie, Ministerie van BZ (TNO, Dialogic, ProDemos)
    • Vondel Capital
    • Mangogos Int. (NCID, Effective Brands, TimeforSense)

    1. branding en communicatie
      • Euro RSCG BIKKER (Blauwhoed, Unilever e.a.)
      • ArtEZ Institute of Arts (co-auteur Product Design Diversity)
      • DutchDFA (Dutch Design Fashion Architecture)
      • Keja Donia Design (Schuitema, Royal Club e.a.)
      • NPS (C-land Corporate Identity)

Wie

Nu ruim 20 jaar adviseer en ondersteun ik - Sandra van Vliet - creatieve, culturele, educatieve en sociaal-maatschappelijke organisaties en bedrijven, en diverse overheden, bij het ontwikkelen, financieren en realiseren van digitale en crossmediale projecten onder de naam Develops.

Als consultant werk ik in een team van specialisten en generalisten; service designers, communicatie-experts, strategen, antropologen, engagementmanagers, projectleiders, developers, ontwerpers, fotografen, tekstschrijvers.

In de brede ervaring die ik opdeed, leerde ik dat ik op mijn best ben in de eerste fase van een project als het perspectief regelmatig wijzigt door nieuwe kennis, middelen en informatie en gestaag overgaat in de realisatiefase waarin ideeën werkelijkheid worden. Ik word enthousiast van het aanpakken, analyseren en oplossen van een complex ontwerpgerelateerd vraagstuk. Ik breng kwaliteiten in als creativiteit, theoretische methoden en een ondernemende, innovatieve geest.

  1. Referenties

Josta de Hoog, Research Fellow Wetenschappelijke Raad Regeringsbeleid (WRR);

“In de tijd dat Sandra projectleider was van het Digitale Pionier programma bij Kennisland, was ik een van de 'digitale pioniers'. Haar vragen tijdens de selectieperiode waren scherp en to the point en haar professionele ondersteuning van het project was uitstekend. Door haar inspiratie en professionele begeleiding, hielp ze veel van de projecten van de Pioniers een geheel nieuw level te bereiken. Sandra is zeer oplossingsgericht en creatief en haar sprankelende persoonlijkheid maakt het zeer prettig werken met haar. "

Hans Brouwer, Directeur HART Haarlem;

“Sandra van Vliet heeft mij geadviseerd op het terrein van fonds- en sponsorwerving voor HART. Zij heeft hiervoor een aantal voorstellen ontwikkeld waarbij zij in staat bleek om de creatieve kracht van Hart te koppelen aan relevante vraagstukken in de profit en non-profit sector. Dankzij deze creatieve denkkracht van Sandra zal HART in de toekomst met deze proposities beter in staat zijn om nieuwe geldstromen aan te boren voor haar activiteiten."

Geertje van Achterberg, Service Design student Willem de Kooning Rotterdam;

_"Sandra is een bevlogen en ervaren docent. Ze leerde mij anders denken en werken als ontwerper - hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van doelgroep en opdrachtgever, hoe je een onderzoek efficiënt inricht en van daaruit een goede service design strategie ontwerpt en effectieve prototypen bouwt. Ze creëert een leeromgeving die stimuleert om onderzoekend en conceptueel te werken."

Karin Langeveld, Eigenaar Trapped in Suburbia, Experience design

“Sandra is een prettig persoon om mee samen te werken, gedreven, positief vernieuwend en vakkundig. Met haar oneindig enthousiasme weet ze teams te inspireren, motiveren en verbinden. Ze is een snelle schakelaar, goede organisator en zeer oplossingsgericht. Een plezier om mee te werken! "


Waar

  • Bel of voor een kennismaking
Develops
Jacobijnestraat 6
2011 TH Haarlem Google Maps

023 58 366 38